شیر مادر؛ بهترین برای نوزاد

شیر مادر؛ بهترین برای نوزاد

شیر مادر غذای کاملی برای کودک شماست و تغذیه بهینه را برای نوزادان فراهم می‌کند. شیر مادر حاوی مقدار مناسبی از مواد مغذی است، به راحتی هضم می شود و به راحتی در دسترس است. توصیه می‌شود تا 6 ماهگی به نوزاد شیر دهید، سپس حداقل تا 2 سالگی همراه با سایر غذاها شیردادن را ادامه دهید.

اگر به فکر شیر ندادن به نوزاد جدید خود بوده‌اید یا قصد دارید شیر مادر را با چیزی مانند شیر خشک جایگزین کنید، می‌توان گفت دچار اشتباه شده اید. این یک تصمیم شخصی است که فقط شما می‌توانید بگیرید، اما مزایای شیر مادر برای هم نوزاد و هم مادر به ظاهر بی پایان است.

برای اطمینان از اینکه شیر مادر انتخاب مناسبی برای شماست، بیایید تمام مزایای آن برای مادر و کودک را بررسی کنیم. البته می‌توان در صدر فهرست فواید آن، رایگان‌بودن آن را قرار داد!

ما با همراه باشید تا شگفت‌زده شوید!

فواید شیر مادر برای نوزاد
1. شیر مادر تغذیه ایده‌آلی برای نوزادتان فراهم می‌کند
اکثر متخصصان مراقبت های بهداشتی تغذیه انحصاری با شیر مادر را برای حداقل 6 ماه توصیه می‌کنند. شیر مادر حاوی همه چیزهایی است که کودک در 6 ماه اول زندگی به آن نیاز دارد. جالب است بدانید حتی ترکیب آن حتی با توجه به نیازهای در حال تغییر کودک، تغییر می‌کند.

در روزهای اول پس از تولد، سینه‌های مادر مایعی غلیظ و زرد رنگ به نام آغوز تولید می‌کند. این ماده، سرشار از پروتئین، قند کم و سرشار از ترکیبات مفید است. یک غذای شگفت انگیز که با شیر خشک قابل تعویض نیست. آغوز یا کلستروم به رشد دستگاه گوارش نوزاد کمک می‌کند. پس از چند روز اول، سینه ها با رشد معده نوزاد، شروع به تولید مقادیر بیشتری شیر می‌کنند.

تنها چیزی که ممکن است در این غذای جادویی کم باشد ویتامینD است و معمولاً قطره ویتامینD توصیه می‌شود.

2. شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌های مهمی است
شیر مادر مملو از آنتی‌بادی‌هایی است که به کودک شما کمک می‌کند با ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه کند، که در ماه‌های اولیه حساس و بسیار مهم است. این به ویژه در مورد آغوز، اولین شیر، صدق می‌کند. آغوز مقادیر بالایی از ایمونوگلوبولین A یا IgA و همچنین چندین آنتی بادی دیگر را فراهم می‌کند.

IgA با تشکیل یک لایه محافظ در بینی، گلو و سیستم گوارش کودک از بیمار شدن کودک محافظت می‌کند.

شیر خشک آنتی بادی برای نوزادان فراهم نمی‌کند. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند در برابر مسائل بهداشتی مانند ذات الریه، اسهال و عفونت آسیب پذیرتر هستند.

3. شیر مادر خطر بیماری نوزاد را کاهش می‌دهد
تغذیه انحصاری با شیر مادر، به این معنی که شیرخوار فقط شیر مادر را دریافت می‌کند، بسیار مفید است و می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را در کودک شما کاهش دهد، از جمله:

عفونت گوش میانی: از عفونت های گوش میانی، گلو و سینوسی حتی فراتر از دوران نوزادی محافظت می‌کند.
عفونت‌های دستگاه تنفسی: می‌تواند در برابر چندین بیماری حاد تنفسی و گوارشی محافظت کند.
سرماخوردگی و عفونت: نوزادانی که به مدت 6 ماه به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شوند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی جدی و عفونت گوش یا گلو هستند.
سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS): این نوع تغذیه با کاهش خطر ابتلا به SIDS مرتبط است، به خصوص زمانی که نوزاد به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شود.

بیماری‌های آلرژیک: خطر ابتلا به آسم و اگزما را کاهش می‌دهد.
دیابت: خطر ابتلا به دیابت نوع 1 و دیابت غیر وابسته به انسولین (نوع 2) را کاهش می‌دهد.
لوسمی دوران کودکی: خطر ابتلا به سرطان خون در دوران کودکی را کاهش می‌دهد.
4. شیر مادر باعث افزایش وزن سالم کودک می‌شود
تغذیه با شیر مادر باعث افزایش وزن سالم و جلوگیری از چاقی در دوران کودکی می‌شود. یک مطالعه معتبر نشان داد که شیردهی بیش از 4 ماه با شیر مادر باعث کاهش قابل توجهی در شانس ابتلای نوزاد به اضافه وزن و چاقی می‌شود.

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند دارای مقادیر بیشتری از باکتری‌های مفید روده هستند که می‌تواند بر ذخیره چربی تأثیر بگذارد. این نوزادان لپتین بیشتری در سیستم خود نسبت به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، دارند. لپتین یک هورمون کلیدی برای تنظیم اشتها و ذخیره چربی است. نوزادانی که از شیر مادر می‌خورند، شیر مصرفی خود را نیز خود تنظیم می‌کنند. آنها فقط تا زمان رفع گرسنگی غذا می‌خورند، که به آنها کمک می‌کند الگوهای غذایی سالمی ایجاد کنند.

5. شیر مادر کودکان را با هوش‌تر می‌کند
برخی از مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است تفاوتی در رشد مغز بین نوزادانی که با شیر مادر و شیر خشک تغذیه می شوند وجود داشته باشد. این تفاوت ممکن است به دلیل صمیمیت فیزیکی، لمس و تماس چشمی مرتبط با شیردهی و همچنین محتوای مواد مغذی باشد.

مطالعات نشان می‌دهد که نوزادانی که با این غذای شگفت‌انگیز تغذیه می‌شوند، نمرات هوش بالاتری دارند و با افزایش سن، کمتر دچار مشکلات رفتاری می‌شوند و مشکلات یادگیری دارند. این نوع تغذیه اثرات مثبت قابل توجهی بر رشد طولانی مدت مغز نوزادان دارد.

فواید شیر مادر برای مادر
1. شیردهی به کاهش وزن مادر کمک می‌کند
برخی از زنان در دوران شیردهی وزن اضافه می کنند، اما برخی دیگر بدون زحمت وزن کم می‌کنند. شیردهی کالری بیشتری می سوزاند و پس از 3 ماه شیردهی، احتمالا در مقایسه با مادران غیر شیرده، چربی سوزی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

2. شیردهی به انقباض رحم مادر کمک می‌کند
در دوران بارداری، رحم مادر به شدت رشد می‌کند تا تقریباً تمام فضای شکم را پر می‌کند. پس از زایمان، رحم مادر فرآیندی را طی می کند که به آن کمک می‌کند به اندازه قبلی خود بازگردد. اکسی‌توسین، هورمونی که در طول بارداری افزایش می‌یابد، به پیشبرد این فرآیند کمک می‌کند.

بدن مادر در طول زایمان مقادیر زیادی اکسی‌توسین ترشح می‌کند تا به زایمان و کاهش خونریزی کمک کند. اکسی توسین در دوران شیردهی نیز افزایش می‌یابد و به رحم کمک می کند تا به اندازه قبلی خود بازگردد. همچنین مطالعات نشان داده است که مادرانی که شیر می‌دهند معمولاً پس از زایمان خونریزی کمتری دارند و رحم سریع‌تر منقبض می‌شود.

3. مادرانی که شیر می‌دهند کمتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند
افسردگی پس از زایمان (PPD) نوعی افسردگی است که می تواند در مدت کوتاهی پس از زایمان ایجاد شود. طبق یک مطالعه، احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان در زنانی که شیر می‌دهند، در مقایسه با مادرانی که شیر نمی‌دهند، کمتر است. با این حال، کسانی که افسردگی پس از زایمان را تجربه می‌کنند، به احتمال زیاد در شیردهی مشکل دارند و این کار را برای مدت کوتاه‌تری انجام می‌دهند.

4. شیردهی خطر بیماری مادر را کاهش می‌دهد
شیردهی از مادر در برابر سرطان و چندین بیماری دیگر به صورت طولانی مدت محافظت می‌کند. کل زمانی که یک زن صرف شیردهی می‌کند با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان مرتبط است. مادرانی که شیر می‌دهند کمتر در معرض خطر ابتلا به موارد زیر هستند:

فشار خون بالا
آرتروز
چربی خون بالا
بیماری قلبی
دیابت نوع 2

خطرات عدم شیردهی
شما در مورد بسیاری از فواید شیردهی می‌دانید. اما ممکن است ندانید که چرا شیر دادن برای حداقل 6 ماه مهم است. زمانی که کودک شما فقط شیر مادر بخورد، بهترین محافظت را در برابر مشکلات سلامتی دریافت می‌کند.

دادن شیر خشک یا مایعات دیگر ممکن است باعث شود:

مادر مشکلات بیشتری در شیردهی داشته باشد.
مادر، شیر کمتری تولید کند.
مادر در شیردهی اعتماد به نفس کمتری داشته باشد.
قبل از اینکه کودک شما حداقل 6 ماهه شود، شیردهی را قطع کنید.

فواید شیردهی به قدری زیاد است که اکثر متخصصان آن را برای همه افراد تا زمانی که ممکن است توصیه می‌کنند، به استثنای مشکلات پزشکی که از آن جلوگیری می‌کند.

شیر مادر حاوی آنتی‌بادی ها و سایر عناصری است که از کودک شما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. این نعمت خدادادی، بهترین هدیه‌ای است که می‌توانید از همان ابتدای تولد برای فرزند دلبند خود فراهم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *